Werving en selectie voor financiële functies kent uitdagingen. Met de volgende 5 do’s en don’ts voor werving en selectie van finance professionals haal je meer succes uit het wervingsproces:
Het klinkt simpel, maar zorg ervoor dat bij aanvang een gedetailleerde en duidelijke functieomschrijving en kwalificatievereisten is opgesteld voordat de werving en selectie begint. Het helpt om kandidaten te selecteren die aan de specifieke eisen van de functie voldoen en zorgt voor focus. In de praktijk zien we dat bedrijven soms geneigd zijn te gaan schuiven in de functievereisten tijdens het wervingsproces. Hiermee wordt vertraging gecreëerd en heeft impact op beeldvorming van kandidaten over het bedrijf.
Maak gebruik van diverse wervingskanalen, zoals vacaturewebsites, sociale media, professionele netwerken en gespecialiseerde financiële wervingsbureaus, om een breed scala aan gekwalificeerde kandidaten aan te trekken. Vacatures worden het meest gevonden op Google for Jobs, LinkedIn, Indeed en Facebook.
Let op dat de culturele fit van de kandidaten met de organisatie en team aansluiten. Het is van groot belang om ervoor te zorgen dat kandidaten uit de financiële werving en selectie goed passen binnen de bedrijfscultuur. Managers zijn geneigd om personen aan te nemen die veel op zichzelf lijken. De juist mix van diversiteit en opbouw van de financiële organisatie zijn belangrijk om de beste resultaten uit het team te creëren.
Zorg ervoor dat het salarisaanbod en arbeidsvoorwaarden marktconform zijn om competitief te blijven en aantrekkelijk te zijn voor financiële professionals. Arbeidskrapte binnen de finance werving en selectie kan zorgen voor scheefgroei binnen het financiële team of leiden tot mismatches met de huidige arbeidsmarkt.
Blijf kandidaten op de hoogte houden van het wervingsproces en zorg voor een transparante communicatie. Kandidaten hebben veelal verschillende procedures lopen bij verschillende bedrijven. Goede communicatie helpt om kandidaten aan de onderneming te binden en heeft positieve impact op de beeldvorming van de kandidaat over de organisatie.
Vermijd het negeren van diversiteit en inclusie bij het werven en selecteren van finance professionals. Focus op de inhoudelijke competenties en de persoonlijke fit van de kandidaat met de organisatie. Zorg ervoor dat finance wervingsproces inclusief is en gericht is op het aantrekken van diverse talenten, ongeacht hun achtergrond, geslacht, leeftijd, etniciteit, etc.
Voorkom het uitsluitend richten op technische vaardigheden en het negeren van soft skills en potentieel. Financiële professionals moeten niet alleen beschikken over technische vaardigheden, maar ook over communicatieve vaardigheden, leiderschapspotentieel en aanpassingsvermogen.
Voorkom een te langdurig wervingsproces. Het kan kandidaten ontmoedigen en hen kan doen besluiten om elders in te gaan op een aanbieding. Houd daarom het wervingsproces efficiënt en effectief.
Het belang van employer branding neemt toe door de arbeidskrapte bij finance professionals. Het imago en de reputatie van de organisatie als werkgever kunnen van invloed zijn op de aantrekkelijkheid van de vacatures en de interesse van potentiële kandidaten. Zorg daarom voor een positief en aantrekkelijk employer brand om talent aan te trekken en te behouden.
Het is van groot belang om een doeltreffend onboarding proces voor nieuwe finance professionals niet te negeren. Onvoldoende onboarding na de werving en selectie van de finance professional kan leiden tot een langere inwerkperiode, verminderde productiviteit of zelfs verloop van de (nieuwe) medewerker.
Finance Talentt kan bedrijven ondersteunen bij het aantrekken van hoger opgeleide finance professionals. Door focus en het inzetten van financieel inhoudelijke expertise verlopen finance werving en selectie processen doorgaans effectiever. Benieuwd wat wij voor jouw organisatie kunnen betekenen? Neem contact met ons op.